20 Aralık 2009 Pazar

Valf Nedir otomobilde Kaç Ayrı Valf Vardır





Silindir başındaki gaz geçiş supaplarına verilen isim. Diğer adı supaptır. 8V ve 16V gibi işaretler otomobilin kaç supaplı (valf) olduğunu gösterir. 8V dört silindirli bir motorda 8 supap bulunduğunu yani her silindire iki supap düştüğünü (1 emme, 1 egzoz supabı) gösterir. Dört silindirli motor için kullanılan 16V (ya da 16 supap) ifadesi ise o motorda silindir başına 4 supap (2 emme, 2 egzoz) bulunduğunu gösterir. 24V ise altı silindirli bir motorda silindir başına 4 supap bulunduğunu gösterir.

Bir Diğer Tanım;
Otomobil terimlerinin çoğu gibi Fransızcadan Türkçeye geçmiş bir kelimedir, daha çok supap olarak kullanılmaktadır. İngilizceden yapılan çeviriler nedeniyle bazıları tarafından aynı şeye valf de denmektedir. Supap, silindirin üstünde yer alır ve açılıp kapanarak yakıt/hava karışımının silindire emilmesine ya da egzoz gazlarının silindirden atılmasına olanak tanır. Bu nedenle emme supabı ve egzoz supabı olarak ikiye ayrılır. 8V ve 16V gibi işaretler otomobilin kaç supaplı olduğunu gösterir. Motorlar çoğunlukla dört silindirli olduğu için bu iki ifadeyi en sık görürüz. 8V dört silindirli bir motorda 8 supap bulunduğunu yani her silindire iki supap düştüğünü (1 emme, 1 egzoz supabı) gösterir. Dört silindirli motor için kullanılan 16V (ya da 16 supap) ifadesi ise o motorda silindir başına 4 supap (2 emme, 2 egzoz) bulunduğunu gösterir. 24V ise altı silindirli bir motorda silindir başına 4 supap bulunduğunu gösteriyor. Ayrıca, örneğin Citroenin 4 silindirli 12 supaplı (silindir başına 3 supap, 2 emme, 1 egzoz) turbodizel motoru, son zamanlarda Volkswagende gördüğümüz 5 silindirli 20 supaplı motor (silindir başına dört supap) ve Ferrarinin kullandığı silindir başına 5 supaplı motor (3 emme, 2 egzoz) gibi örnekler de vardır
8 valfli araçlarda 16 valflilere göre yakıt tüketimi biraz daha fazladır.ancak 8 valfli araçlar düşük devirlerde yüksek güç ve tork üretirken 16 valfli araçlar 4000 devirden sonra asıl gücünü vermeye başlar.
16 valfli araçların azami hızı 8 vailfli olanlara göre daha fazladır.





Valfların işlevleri üç gruba ayrılabilir:
Basınç denetleme;
akış denetleme;
sıvı mantık devreleri.

Basınç denetleme valfları,
Bir başka örnek de, kendi biçiminde bir yuvaya oturan ve yuvanın içinde yukarı -aşağı hareket ederek, akış miktarını azaltıp artıran, iğne supaplardır. Bunlar, evlerdeki merkezi ısıtma sistemlerinin radyatör denetimlerinde kullanılırlar.

Akış denetleme valfları, akan maddeyi bölen ya da yönlendiren tek girişli, birkaç çıkışlı düzeneklerdir. Sistemde, boruların birleşme yerinde, giriş borusundan gelen akışkanı çıkış borularından birine ya da birkaçına yönelten eğimli bir plaka vardır.

Sıvı mantık devrelerine bu ad, bilinen mantık kavramından esinlenilerek verilmiştir. Bunların en yalın biçimi,
Yol değiştirme sistemlerinin doğrudan doğruya akan madde aracılığıyla çalıştığı sıvı mantık devreleri, sıvı gücüyle karıştırılmamalıdır. Sıvı gücüyle çalışan sistemlerde iş yapmak için, basınçlı hava ve hidrolik yağ basıncı sağlayan pompalardan yararlanılır.
normal olarak ya kapalı ya da açık duran iki yönlü valflardır. Bu iki durum arasında, akış hızına ve basınç farkına göre ayarlanabilirler. Bunlara en iyi örnek, bir ağırlık ya da yay aracılığıyla kapalı tutulan ve basınç belirli bir değeri aştığı zaman (sözgelimi buhar kazanlarında ve HİDROLİK MEKANİZMALAR'da olduğu gibi) açılan güvenlik supaplarıdır.
Animasyon1 için tıklayınız...
Animasyon2 için tıklayınız...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder