20 Aralık 2009 Pazar

Tork


Bu Konunun Çok önemli oldugunu düşünüyorum bu nedenle bu konuyu biraz daha ayrıntısıyla anlatmak istiyorum


Bir motorun hacmi ve üretim özellikleri paralelinde ısı enerjisi iş enerjisine dönüşür ve sonuçta da bu dönüşümün de dünya standartlarında bir ölçüm ve sunum tekniği vardır. Isı enerjisini iş enerjisine çeviren içten yanmalı motorlar öncelikle kilowatt cinsinde iş enerjisi üretmelerinin dışında, tork diye adlandırılan bir bükme gücü de üretirler. Aracın torku yada aracın gücü yerine motor torku ve motor gücü olarak adlandırılan bu üretim grafiklerinden tork, motorun maksimum bükme ve sıkma gücünün başlangıcı veya maksimum üretebildiği motor devirleri olarak olarak nitelenirler. Farklı ölçüm standartları kullanan ülkelerden Amerika, Avrupa ve Japonya’da farklı biçimlerde de adlandırılırlar ancak Avrupa genelinde artık tüm ölçümlerde son yıllarda tork değeri Newtonmetre (Nm) birimiyle anılıyor.


Tork değeri aslında motorların en önemli ve Kw/saat cinsinden üretilen maksimum devirdeki iş enerjisi hesaplamaları da aslında tork ölçümlerinden yola çıkılarak yapılır. Bir motorun maksimum torkunu düşük motor devirlerinden itibaren oluşturması ise bu motoru üreten teknolojinin başarısı olarak kabul edilir. Çünkü düşük motor devirlerinde üretilen bir maksimum tork, zor elde edilebilen ve motorların da ekonomik yakıt tüketim sağlayabildiği bir ortamdır.


Motorun HP (Horse Power; Beygir Gücü) gücünün yüksek olması ise, sadece motorun maksimum devrinde üretebildiği bir birim değeridir ki normal araç kullanım şartlarında belki de bu maksimum devir sayısında üretilen maksimum gücü kullanmamanız da olasıdır. Ancak maksimum tork günlük kullanımda sürekli elimizin altında olan, aracın akselerasyon veya büyük viteslerde belli devirlerde hızlanması ve devir arttırmasını sağlayan ana öğedir. Aşırı besleme sistemlerinin en belirgin özellikleri maksimum tork değerlerinin oldukça yüksek düzeylerde üretilebilmesidir.



Piyasadaki bazı araçlar, tork değerleri, beygir güçleri, son hız değerleri ve 0-100 km/s hızlanma süreleri tablosu.
Marka
Model
Motor hacmi
Maks. tork
Maks. torku devri
Maks. BG
Maks. BG devri
Maks. Hız
0-100 km/s hızlanma
Alfa Romeo
159 1.9 JTDM 16V
1910
320
2000
150
400
210
9.4
Audi
TT Coupe 2.0 TFSI
1984
280
1800
200
5100
240
6.6
BMW
123d
1995
400
2000
204
4400
238
6.9
Chery
Tiggo 2.4
2350
195
2500
129
5500
175
10.5
Chevrolet
Lacetti 1.6
1598
147
3800
109
6000
183
11.0
Citroen
C4 HDi 110 FAP
1560
240
1750
109
4000
207
10.5
Dacia
Logan MCV 1.5 dCi
1461
160
1700
68
4000
150
17.7
Daihatsu
Terios
1495
140
4400
105
6000
160
12.4
Fiat
G-Punto 1.4 T-JET 16V
1368
200
1750
120
5000
195
8.9
Ford
Focus 1.6 TDCi
1560
240
1750
109
4000
190
11.0
Honda
Civic 1.8i-VTEC
1799
174
4300
140
6300
205
8.9
Hyundai
i30 1.6 CRDi
1582
255
1900
116
4000
188
11.6
Lada
Kalina 1118
1596
120
2800
81
5200
170
12.9
Mazda
3 1.6 MZR
1598
145
4000
105
6000
185
11.2
Mercedes-Benz
E 200 CDI
2148
340
1800
136
3800
214
9.9
Mitsubishi
Colt CZ3 1.5 DI-D
1493
210
1800
95
4000
180
9.9
Nissan
Note 1.6
1598
153
4400
110
6000
183
10.7
Opel
Astra 1.3 CDTi
1248
200
1750
90
4000
172
13.7
Peugeot
308 1.6 VTi
1598
160
4250
120
6000
195
10.8
Proton
Gen-2 1.6
1597
148
4000
110
6000
190
12.6
Renault
Megane 1.5 dCi FAB
1461
240
2000
103
4000
183
11.4
Seat
Leon 1.6
1595
148
3800
102
5600
184
11.7
Skoda
Octavia 1.6 FSI
1598
155
4000
115
6000
198
11.2
Subaru
Impreza 1.5R
1498
142
3200
105
6400
177
12.4
Suzuki
Swift 1.3 4WD
1328
116
4200
92
5800
167
12.8
Tata
Indica 1.4D
1405
85
2500
53
5000
---
---
Toyota
Auris 1.6 Dual VVT-i
1598
157
5200
124
6000
190
10.4
Volkswagen
Golf 1.4 TSI
1390
240
1500
170
6000
220
7.9
Volvo
C30 1.6
1596
150
4000
100
6000
185
11.8

Tork Un Fiziksel Tanımı

MKSA sisteminde (metre kilogram saniye amper ) Kuvvet birimi NEWTON'dur
Newton'un tanımı şöyledir:
NEWTON: Kütlesi bir kilogram olan bir cisme 1 m/sn karelik ivme kazandıran
kuvvet bir Newton'dur.
Herhangi bir noktaya uygulanmaya çalışılan kuvvet, o noktaya
dik olarak en yakın noktadan uygulandığında daha etkilidir.
Burada MOMENT kavramı ortaya çıkar.
MOMENT: Bir kuvvetin bir noktaya göre momenti diye; o nokta ile kuvvet
vektörünün arasındaki dikmenin, kuvvet ile çarpımına denir. Aşağıdaki şekilde
f2 kuvvetinin, çemberin merkezine göre momenti: bu kuvvet vektörüne
dik olan k ile f2 kuvvetinin çarpımıdır .
F3 kuvvetinin aynı noktaya göre momenti ise sıfırdır. Neden ?
Çünkü f3 kuvvetinden çemberin merkezine olan dikme yoktur
veya değeri 0'dır bir sayının 0 ile çarpılması sonucu sıfır olur.
Aynı şey f1 ile düşünüldüğünde moment: f1 ile d'nin çarpımıdır.
TORK: Tork veya diğer adı ile dönme momenti: Bir eksen etrafında dönen
bir cisim düşünelim, bir tekerlek gibi Tork; bu dönen tekerleğin dönme
ekseni ve kuvvetin uygulandığı nokta arasındaki dikme ile kuvvetin çarpımıdır.


Şekildeki tekerleğin ortasından bir mil geçtiğini ve tekerleğin bu mil etrafında
döndüğünü varsayalım. Tekerleğe tatbik edilen kuvvet F 3 ise teker dönmez.
F 2 ise tekerlek bu kuvvetin dik bileşeni oranında döner. F 1 ise tekerin
dönme eksenine göre momenti tani torku:
Tork = d * F 1'dir d ile uygulanan kuvvet arasındaki açının dik olması
gerekir (momentin tanımı).
Eğer F2 kuvveti yönünde bir kuvvet vektörü söz konusu ise bu kuvvetin
F1 bileşeni ni bulmak gerekir.
Şekilde q açıları eşittir. F1 = F2 .sin q'dur halde buradaki tork
T = d * sin q .F2 olur veya kuvvetin dik bileşeni yerine uygulanan kuvvete
dik olan uzaklığı bulalım. Şekildeki dik olan doğru parçası k olsun
sin q = k/d dir k = d * sin q olur Moment tanımına göre
tork = k * kuvvet T = d * sin q . F 2 olur.Yani ilk formüle bu şekilde de ulaşılır.
Bu formülden görüldüğü gibi ( sin q değeri en fazla 1 olduğu için )
sin q 1 şartını sağlayan kuvvet tatbikinde tork en fazladır.
Sin q = 1 değeri q= 90 derece için geçerlidir. O halde kuvvet dönme
eksenine dik olduğu zaman tork en büyüktür.
q = 180 veya q = 0 derece için sin 0 olduğundan tork 0 olur yani dönme
olmaz. Bu da F3 yönünde çekme veya zıddı olan itme kuvvetidir.
Bu kapı kanadından dik olarak çekilen bir döner kapının neden dönmediğini
açıklar.
Tork birimi newton metredir . Niye newton metredir ?
Çünkü; kuvvet ile uzunluğun çarpımıdır da ondan. Bu tork neye yarar.
Arabaya meraklı olanlar torku şu bu diye hava atarlar. Yani ne oluyor.
Araba söz konusu olunca daha doğrusu bir dönme hareketi olunca önemli
olan devir sayısıdır, kıyaslamayı aynı devirde yapmak lazımdır. Aynı devirde
dönen iki motorda tork'u daha büyük olan daha çok yük taşır,
daha iyi yokuş tırmanır. Transmisyon eşit ise daha hızlı gider.
Yani ; Çoksa torkun olmasın korkun denilebilir.


Tork Eğrisi
Otomobilden anlayanların baktığı en önemli ve iyi yorumlanması gereken teknik veri tork eğrisidir. Aşağıda Volkswagen markasına ait 1.4 TSI ve 1.6 FSI motorlarının tork eğrileri karşılaştırılmalı olarak verilmiştir.



Grafiği yorumlarken ilk başta şu temel bilgiyi bilmek gerekir: “Bir motorun tork eğrisi ne kadar düz bir çizgi şeklinde ilerliyorsa, motor o kadar verimlidir.”
Motorun verimli olması kullanılan yakıttan minimum ısıl kayıpla optimum kazanç elde edilebildiği anlamına gelir ki, bu bir motor için en belirleyici kalite faktörlerinin başında gelir.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder