Bu Konunun Çok önemli oldugunu düşünüyorum bu nedenle bu konuyu biraz daha ayrıntısıyla anlatmak istiyorum
Bir motorun hacmi ve üretim özellikleri paralelinde ısı enerjisi iş enerjisine dönüşür ve sonuçta da bu dönüşümün de dünya standartlarında bir ölçüm ve sunum tekniği vardır. Isı enerjisini iş enerjisine çeviren içten yanmalı motorlar öncelikle kilowatt cinsinde iş enerjisi üretmelerinin dışında, tork diye adlandırılan bir bükme gücü de üretirler. Aracın torku yada aracın gücü yerine motor torku ve motor gücü olarak adlandırılan bu üretim grafiklerinden tork, motorun maksimum bükme ve sıkma gücünün başlangıcı veya maksimum üretebildiği motor devirleri olarak olarak nitelenirler. Farklı ölçüm standartları kullanan ülkelerden Amerika, Avrupa ve Japonya’da farklı biçimlerde de adlandırılırlar ancak Avrupa genelinde artık tüm ölçümlerde son yıllarda tork değeri Newtonmetre (Nm) birimiyle anılıyor.
Tork değeri aslında motorların en önemli ve Kw/saat cinsinden üretilen maksimum devirdeki iş enerjisi hesaplamaları da aslında tork ölçümlerinden yola çıkılarak yapılır. Bir motorun maksimum torkunu düşük motor devirlerinden itibaren oluşturması ise bu motoru üreten teknolojinin başarısı olarak kabul edilir. Çünkü düşük motor devirlerinde üretilen bir maksimum tork, zor elde edilebilen ve motorların da ekonomik yakıt tüketim sağlayabildiği bir ortamdır.
Motorun HP (Horse Power; Beygir Gücü) gücünün yüksek olması ise, sadece motorun maksimum devrinde üretebildiği bir birim değeridir ki normal araç kullanım şartlarında belki de bu maksimum devir sayısında üretilen maksimum gücü kullanmamanız da olasıdır. Ancak maksimum tork günlük kullanımda sürekli elimizin altında olan, aracın akselerasyon veya büyük viteslerde belli devirlerde hızlanması ve devir arttırmasını sağlayan ana öğedir. Aşırı besleme sistemlerinin en belirgin özellikleri maksimum tork değerlerinin oldukça yüksek düzeylerde üretilebilmesidir.
Piyasadaki bazı araçlar, tork değerleri, beygir güçleri, son hız değerleri ve 0-100 km/s hızlanma süreleri tablosu.
Marka | Model | Motor hacmi | Maks. tork | Maks. torku devri | Maks. BG | Maks. BG devri | Maks. Hız | 0-100 km/s hızlanma |
Alfa Romeo | 159 1.9 JTDM 16V | 1910 | 320 | 2000 | 150 | 400 | 210 | 9.4 |
Audi | TT Coupe 2.0 TFSI | 1984 | 280 | 1800 | 200 | 5100 | 240 | 6.6 |
BMW | 123d | 1995 | 400 | 2000 | 204 | 4400 | 238 | 6.9 |
Chery | Tiggo 2.4 | 2350 | 195 | 2500 | 129 | 5500 | 175 | 10.5 |
Chevrolet | Lacetti 1.6 | 1598 | 147 | 3800 | 109 | 6000 | 183 | 11.0 |
Citroen | C4 HDi 110 FAP | 1560 | 240 | 1750 | 109 | 4000 | 207 | 10.5 |
Dacia | Logan MCV 1.5 dCi | 1461 | 160 | 1700 | 68 | 4000 | 150 | 17.7 |
Daihatsu | Terios | 1495 | 140 | 4400 | 105 | 6000 | 160 | 12.4 |
Fiat | G-Punto 1.4 T-JET 16V | 1368 | 200 | 1750 | 120 | 5000 | 195 | 8.9 |
Ford | Focus 1.6 TDCi | 1560 | 240 | 1750 | 109 | 4000 | 190 | 11.0 |
Honda | Civic 1.8i-VTEC | 1799 | 174 | 4300 | 140 | 6300 | 205 | 8.9 |
Hyundai | i30 1.6 CRDi | 1582 | 255 | 1900 | 116 | 4000 | 188 | 11.6 |
Lada | Kalina 1118 | 1596 | 120 | 2800 | 81 | 5200 | 170 | 12.9 |
Mazda | 3 1.6 MZR | 1598 | 145 | 4000 | 105 | 6000 | 185 | 11.2 |
Mercedes-Benz | E 200 CDI | 2148 | 340 | 1800 | 136 | 3800 | 214 | 9.9 |
Mitsubishi | Colt CZ3 1.5 DI-D | 1493 | 210 | 1800 | 95 | 4000 | 180 | 9.9 |
Nissan | Note 1.6 | 1598 | 153 | 4400 | 110 | 6000 | 183 | 10.7 |
Opel | Astra 1.3 CDTi | 1248 | 200 | 1750 | 90 | 4000 | 172 | 13.7 |
Peugeot | 308 1.6 VTi | 1598 | 160 | 4250 | 120 | 6000 | 195 | 10.8 |
Proton | Gen-2 1.6 | 1597 | 148 | 4000 | 110 | 6000 | 190 | 12.6 |
Renault | Megane 1.5 dCi FAB | 1461 | 240 | 2000 | 103 | 4000 | 183 | 11.4 |
Seat | Leon 1.6 | 1595 | 148 | 3800 | 102 | 5600 | 184 | 11.7 |
Skoda | Octavia 1.6 FSI | 1598 | 155 | 4000 | 115 | 6000 | 198 | 11.2 |
Subaru | Impreza 1.5R | 1498 | 142 | 3200 | 105 | 6400 | 177 | 12.4 |
Suzuki | Swift 1.3 4WD | 1328 | 116 | 4200 | 92 | 5800 | 167 | 12.8 |
Tata | Indica 1.4D | 1405 | 85 | 2500 | 53 | 5000 | --- | --- |
Toyota | Auris 1.6 Dual VVT-i | 1598 | 157 | 5200 | 124 | 6000 | 190 | 10.4 |
Volkswagen | Golf 1.4 TSI | 1390 | 240 | 1500 | 170 | 6000 | 220 | 7.9 |
Volvo | C30 1.6 | 1596 | 150 | 4000 | 100 | 6000 | 185 | 11.8 |
MKSA sisteminde (metre kilogram saniye amper ) Kuvvet birimi NEWTON'dur
Newton'un tanımı şöyledir:
Newton'un tanımı şöyledir:
NEWTON: Kütlesi bir kilogram olan bir cisme 1 m/sn karelik ivme kazandıran
kuvvet bir Newton'dur.
kuvvet bir Newton'dur.
Herhangi bir noktaya uygulanmaya çalışılan kuvvet, o noktaya
dik olarak en yakın noktadan uygulandığında daha etkilidir.
Burada MOMENT kavramı ortaya çıkar.
dik olarak en yakın noktadan uygulandığında daha etkilidir.
Burada MOMENT kavramı ortaya çıkar.
MOMENT: Bir kuvvetin bir noktaya göre momenti diye; o nokta ile kuvvet
vektörünün arasındaki dikmenin, kuvvet ile çarpımına denir. Aşağıdaki şekilde
f2 kuvvetinin, çemberin merkezine göre momenti: bu kuvvet vektörüne
dik olan k ile f2 kuvvetinin çarpımıdır .
vektörünün arasındaki dikmenin, kuvvet ile çarpımına denir. Aşağıdaki şekilde
f2 kuvvetinin, çemberin merkezine göre momenti: bu kuvvet vektörüne
dik olan k ile f2 kuvvetinin çarpımıdır .
F3 kuvvetinin aynı noktaya göre momenti ise sıfırdır. Neden ?
Çünkü f3 kuvvetinden çemberin merkezine olan dikme yoktur
veya değeri 0'dır bir sayının 0 ile çarpılması sonucu sıfır olur.
Çünkü f3 kuvvetinden çemberin merkezine olan dikme yoktur
veya değeri 0'dır bir sayının 0 ile çarpılması sonucu sıfır olur.
Aynı şey f1 ile düşünüldüğünde moment: f1 ile d'nin çarpımıdır.
TORK: Tork veya diğer adı ile dönme momenti: Bir eksen etrafında dönen
bir cisim düşünelim, bir tekerlek gibi Tork; bu dönen tekerleğin dönme
ekseni ve kuvvetin uygulandığı nokta arasındaki dikme ile kuvvetin çarpımıdır.
bir cisim düşünelim, bir tekerlek gibi Tork; bu dönen tekerleğin dönme
ekseni ve kuvvetin uygulandığı nokta arasındaki dikme ile kuvvetin çarpımıdır.
Şekildeki tekerleğin ortasından bir mil geçtiğini ve tekerleğin bu mil etrafında
döndüğünü varsayalım. Tekerleğe tatbik edilen kuvvet F 3 ise teker dönmez.
F 2 ise tekerlek bu kuvvetin dik bileşeni oranında döner. F 1 ise tekerin
dönme eksenine göre momenti tani torku:
döndüğünü varsayalım. Tekerleğe tatbik edilen kuvvet F 3 ise teker dönmez.
F 2 ise tekerlek bu kuvvetin dik bileşeni oranında döner. F 1 ise tekerin
dönme eksenine göre momenti tani torku:
Tork = d * F 1'dir d ile uygulanan kuvvet arasındaki açının dik olması
gerekir (momentin tanımı).
gerekir (momentin tanımı).
Eğer F2 kuvveti yönünde bir kuvvet vektörü söz konusu ise bu kuvvetin
F1 bileşeni ni bulmak gerekir.
F1 bileşeni ni bulmak gerekir.
Şekilde q açıları eşittir. F1 = F2 .sin q'dur halde buradaki tork
T = d * sin q .F2 olur veya kuvvetin dik bileşeni yerine uygulanan kuvvete
dik olan uzaklığı bulalım. Şekildeki dik olan doğru parçası k olsun
T = d * sin q .F2 olur veya kuvvetin dik bileşeni yerine uygulanan kuvvete
dik olan uzaklığı bulalım. Şekildeki dik olan doğru parçası k olsun
sin q = k/d dir k = d * sin q olur Moment tanımına göre
tork = k * kuvvet T = d * sin q . F 2 olur.Yani ilk formüle bu şekilde de ulaşılır.
Bu formülden görüldüğü gibi ( sin q değeri en fazla 1 olduğu için )
sin q 1 şartını sağlayan kuvvet tatbikinde tork en fazladır.
Sin q = 1 değeri q= 90 derece için geçerlidir. O halde kuvvet dönme
eksenine dik olduğu zaman tork en büyüktür.
sin q 1 şartını sağlayan kuvvet tatbikinde tork en fazladır.
Sin q = 1 değeri q= 90 derece için geçerlidir. O halde kuvvet dönme
eksenine dik olduğu zaman tork en büyüktür.
q = 180 veya q = 0 derece için sin 0 olduğundan tork 0 olur yani dönme
olmaz. Bu da F3 yönünde çekme veya zıddı olan itme kuvvetidir.
Bu kapı kanadından dik olarak çekilen bir döner kapının neden dönmediğini
açıklar.
olmaz. Bu da F3 yönünde çekme veya zıddı olan itme kuvvetidir.
Bu kapı kanadından dik olarak çekilen bir döner kapının neden dönmediğini
açıklar.
Tork birimi newton metredir . Niye newton metredir ?
Çünkü; kuvvet ile uzunluğun çarpımıdır da ondan. Bu tork neye yarar.
Arabaya meraklı olanlar torku şu bu diye hava atarlar. Yani ne oluyor.
Araba söz konusu olunca daha doğrusu bir dönme hareketi olunca önemli
olan devir sayısıdır, kıyaslamayı aynı devirde yapmak lazımdır. Aynı devirde
dönen iki motorda tork'u daha büyük olan daha çok yük taşır,
daha iyi yokuş tırmanır. Transmisyon eşit ise daha hızlı gider.
Yani ; Çoksa torkun olmasın korkun denilebilir.
Çünkü; kuvvet ile uzunluğun çarpımıdır da ondan. Bu tork neye yarar.
Arabaya meraklı olanlar torku şu bu diye hava atarlar. Yani ne oluyor.
Araba söz konusu olunca daha doğrusu bir dönme hareketi olunca önemli
olan devir sayısıdır, kıyaslamayı aynı devirde yapmak lazımdır. Aynı devirde
dönen iki motorda tork'u daha büyük olan daha çok yük taşır,
daha iyi yokuş tırmanır. Transmisyon eşit ise daha hızlı gider.
Yani ; Çoksa torkun olmasın korkun denilebilir.
Tork Eğrisi
Otomobilden anlayanların baktığı en önemli ve iyi yorumlanması gereken teknik veri tork eğrisidir. Aşağıda Volkswagen markasına ait 1.4 TSI ve 1.6 FSI motorlarının tork eğrileri karşılaştırılmalı olarak verilmiştir.
Otomobilden anlayanların baktığı en önemli ve iyi yorumlanması gereken teknik veri tork eğrisidir. Aşağıda Volkswagen markasına ait 1.4 TSI ve 1.6 FSI motorlarının tork eğrileri karşılaştırılmalı olarak verilmiştir.
Grafiği yorumlarken ilk başta şu temel bilgiyi bilmek gerekir: “Bir motorun tork eğrisi ne kadar düz bir çizgi şeklinde ilerliyorsa, motor o kadar verimlidir.”
Motorun verimli olması kullanılan yakıttan minimum ısıl kayıpla optimum kazanç elde edilebildiği anlamına gelir ki, bu bir motor için en belirleyici kalite faktörlerinin başında gelir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder