20 Aralık 2009 Pazar

Dizel Motor




Dizel motorların mimarı Rudolf Diesel bugünleri görseydi motorunun başarısıyla herhalde gurur duyardı Dizel motorlar günümüze o kadar çok alanda kullanılıyor ki hayret etmemek mümkün değil

Lokomotiften gemilere, kamyonlardan dizel otomobillere kadar kullanılan bu motor tipini daha yakından tanımak isterseniz yazımıza devam edin
NEDİR BU DİZEL MOTOR?

Dizel motorlar da benzinli motorlar gibi içten yanmalı ve 4 zamanlı motorlardır
Benzinli motorlardaçokbenzerliği olmasına rağmen ana çalışma prensibi farklıdır.Benzinlimotorlarda yakıt (benzin) ve hava karbüratörde karıştırılarakyanmaodasına ulaşır Burada pistonun sıkıştırdığı karışımın bujitarafındanateşlenmesiyle patlama oluşur
Dizel motorlardaisedurum biraz farklıdır Pistonun içine yakıt ve hava karışımıdolmaz.Sadece hava dolar Bu yüzden yakıt ve havayı karıştırankarbüratörlerdizel motorlarda yoktur Silindire dolan hava pistontarafından yüksekoranda sıkıştırılır Bu sıkıştırma oranı benzinlimotorlara göre dahayüksektir Sıkışan hava yüksek basınç altında 500santigrat derece gibibir sıcaklığa ulaşır İşte bu esnada silindiriniçine püskürtülen yakıtalev alır ve patlama meydana gelir
Sonuçolarakdizel motorda buji yoktur Onun yerine yakıt püskürtenenjektörlerbulunur Aynı zamanda benzinli motorlar gibi karbüratöre deihtiyaçduymazlar
Şimdi dizel motorlara daha yakından bakalım


NASIL ÇALIŞIRLAR?
Yazımızın başında okuduğunuz gibi dizel motorlar adını, mucidi olan Rudolf Diesel'den alıyor Gerekli açıklamaları ondan sonra yapmakta fayda görüyorum
Yukarıdakianimasyondagördüğünüz gibi pistonun 2 kez aşağı yukarı hareketi ile 4zamandediğimiz emme, sıkıştırma, patlama ve egzoz zamanları oluşurŞimdi buzamanların nasıl oluştuğuna bakalım

1-Emme Zamanı:Bu safhada, emme subap'ının açılması ile pistonun içine hava dolar Budurumda piston aşağı doğru hareket etmektedir


2-Sıkıştırma Zamanı:Bu safhada piston yukarı hareket etmeye başlar
Bu sayede hava yüksekbiroranda sıkışır Bu sıkışmanın doğurduğu yüksek basınçlahavanınsıcaklığı 500 santigrat dereceye kadar çıkar


3-Patlama Zamanı:Busafhada aşırı derecede ısınan havanın üstüne püskürtülen yakıt(mazot)alev alır Bu patlamayla açığa çıkan enerji pistonu aşağı doğruiterGüç ve dönme hareketi bu safhada oluşmaktadır

4-Egzoz Zamanı:Artıkpiston yukarı çıkmaktadır İçerde oluşan yanmış gazlar egzozsubabınınaçılmasıyla pistondan dışarı atılır Artık silindir 1çevriminitamamlamıştır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder